10 gode grunner til å bli med i korps

1. Vi som driver med korps, vet at dette er en positiv aktivitet.
Undersøkelser og forskning gjort på musikk og kultur viser at det også har en helsebringende effekt.

Elisabeth «Bettan» Andersen solist på vår Jubileumskonsert

2. Høstkonserter

De siste årene har vi arrangert showkonsert med innleide solister: Elisabeth «Bettan» Andersen (2019) og Mathias Manger Winter, Marian Alejandra Dirro Martinez og Hans Esben Gihle (2020).

Hvert femte år arrangeres en større jubileumskonsert.

Festkonsert med bl.a. Didrik Solli-Tangen som solist

3. Jubiléer

DMK er opptatt av markeringer, både for korpset og de enkelte medlemmer. Hvert 5 år markeres med stor jubileumskonsert, jubileumsmiddag og utenlandstur.

75-år: konsert i Seiersten aula, middag på «Sjøstjernen» og tur til Kroatia

80 år: konsert med Didrik Sollid-Tangen i Smia, middag på «Sjøstjernen» og tur til Spania

Vi spiller også ved bursdager, bryllup og andre viktige begivenheter.

Julespilling er en hyggelig tradisjon

4. Julespilling

DMK bidrar ved den tradisjonelle «vi synger og spiller julen inn» i Drøbak kirke sammen med andre lokale aktører i Frogn, men har også egne advents- og julekonserter, som samarbeid med Frelsesarmeen, førjulskonsert i Smia og julekonsert i Frogn kirke.

Drøbak er en juleby, og vi inviteres ofte til nissepilling på Torget, Drøbak City eller Oscarsborg.

Tre gode korpsnaboer

5. RM og NM i janitsjar

DMK ønsker å jobbe systematisk med det musikalske nivået, og bruker perioden fra nyttår til påske til å innøve et verk som spilles i regional- og norgesmesterskap i regi av NMF.

I den forbindelse har vi eget helgeseminar med innleide instruktører, og ofte en vennekonsert for å få konsert-trening før konkurransen. NM arrangeres i Trondheim, og dermed blir det også en del sosiale aktiviteter i løpet av en langhelg.

6. 17. mai aktiviteter

17. mai innledes med marsøvelser inne og etter hvert strammes rekkene opp gjennom utendørs marsjtrening. 16. mai forberedes felles frokost, og selve dagen går det i ett fra 07 til 18, med spilling/marsjering i sentrum, frokost i konsertlokalet, barnetog og borgertog i Drøbak, spilling ved Ullerud helsebygg og Folkvang.

Tog opp til 17-mai arrangementet på Folkvang.

7. Sommerkonsert

DMKs sommerkonsert på Drøbak Torg har blitt en tradisjon, som også værgudene ser ut til å respektere.

En lørdag formiddag i juni samler vi gjerne en betydelig mengde forbipasserende, både turister og lokale, for en liten times underholdning, - ofte i nydelig sommervær.

8. Annet

DMK får jevnlig tilbud om å spille, og har bidratt ved ulike idrettsarrangement, ved besøk av HM Kongens Garde, og ved ulike typer tilstelninger på Oscarsborg.

Vi tar også i mot betalte oppdrag av ulike typer, som organiseres som dugnad, og som er en viktig del av korpsets inntekter.

Spilling i forbindelse med åpning av SMIA flerbrukshus.

9. Det sosiale

Det sosiale er viktig i DMK. For oss er det viktig at alle trives, og vi legger stor vekt på å finne aktiviteter som passer for flest mulig, til tross for stor aldersspredning.

Enten det er pizzakveld ute, sommerfest med grill og leker, seminar med overnatting, felles måltider og allsang på kvelden eller tur med konsertoppdrag, så er det viktig å legge en ramme slik at alle kan være med å ha det gøy sammen.

Forberedelse til høstkonsert 2016 med musikk fra 70-tallet.

10. Rekruttering

DMK har omkring 45 aktive medlemmer i alderen 18-80 år, men vi ønsker alltid nye medlemmer velkommen. Vi har noen instrumenter til utlån. Vi er spesielt interessert i slagverkere og klarinetter, men alle er velkomne!

Er du usikker på om du vil trives hos oss kan du få være med på et prosjekt fram til konsert for å se om du finner deg til rette.

Ta kontakt, eller kom innom øvingslokalet en onsdag kl. 18:30.

Her samles folk på tvers av kjønn og alder. I korpsene får man vokse med oppgavene, du arver ansvar, blir tillitsvalgt og lærer organisering. Alle får være med, og vi presterer i lag. Det er en god skole